‎‎برگزاری مراسم بهشت زهرا

مکان شما:
برگزاری مراسم بهشت زهرا

برگزاری مراسم بهشت زهرا

برگزاری مراسم در بهشت زهرا اقسام و انواع مختلفی دارد که ما در این مقاله به شرح آنها به صورت مبسوط می پردازیم. مراسمی که در بهشت زهرا برگزار میشود به دو قسمت اصلی تقسیم می شود یک قسمت از آن اضطراری بوده و مربوط به مراسمی است که به اجبار و ناخواسته در پی درگذشت یک عزیزی اتفاق میافتد منجر می شود. قسم دیگر، اختیاری و از پیش تعیین شده هست و به درخواست بستگان متوفی برگزار میشود.

اولین مراسم بهشت زهرا

اولین مراسمی که خیلی سریع باید انجام شود و غیر قابل پیش بینی هست یک روز پس از فوت عزیز از دست رفته و هنگام تشیع و دفن میباشد. زمانیکه بازماندگان هنوز در شوک از دست دادن عزیزشان هستند و کاملا مصیبت زده و متاثرند. در آن زمان کنترل و برنامه ریزی خاصی نمیتوانند انجام بدهند و باید مراسم را به فرد یا افرادی که تجربه اداره اینگونه امور را دارند بسپارند.
مراحل تشییع و تدفین حتما باید برگزار شود حتی اگر تعدادی از نزدیکترین بستگان متوفی حاضر نباشند. طبق آیین اسلام جنازه نباید زیاد بماند و باید زود به خاک سپرده شود‌. حتی الامکان در اولین صبح بعداز فوت و تا ظهر همه مراحل تشییع تا تدفین میبایست به سرانجام برسد. اگر از بستگان کسی بتواند، بسیاری از کارهای اداری و تشریفاتی و مراسم را انجام میدهد. و در غیر اینصورت به موسسات و کسانی که آشنا به امور هستند واگذار میشود. مراسم اصلی که در روز تدفین انجام میشود پس از امور اداری کفن و دفن میباشد. هنگامی که مداح بهشت زهرا  تلقین را خوانده و خاک را بر روی جنازه میریزند. در اینجا مداح به ذکر مصیبت پرداخته و ضمن تسلیت به بازماندگان اشعاری در وصف پدر یا مادر یا فرزند خوانده و با ذکر مصائب اهل بیت و اشک ریختن حاضران، ثوابی بر روح تازه گذشته نثار مینمایند.

سایر مراسم بهشت زهرا

مهمترین مراسمی که بعد از روز تدفین میتواند در بهشت زهرا انجام شود مراسم سوم، هفتم، چهلم و سالگرد میباشد. سالیان قبل همه این مراسم در مساجد و حسینیه ها برگزار میشد اما چند سالی هست که عده ای تصمیم دارند یک یا همه این مراسمات را بر سر مزار در بهشت زهرا انجام دهند. در زمانی که میخواهند مراسم سوم یا هفتم و چهلم را بگیرند برنامه ریزی بهتر و از پیش تعیین شده دارند. در این زمان اعلامیه چاپ کرده و روز و ساعت را به اطلاع همگان میرسانند. برعکس مراسم روز تدفین که ساعت پایان آن معلوم نیست و ممکن است از صبح تا بعدازظهر به طول بیانجامد.

مراسم روز سوم

برای برگزاری مراسم روز سوم در بهشت زهرا ابتدا باید مداح ختم خوانی که شناخته شده و باتجربه باشد را هماهنگ کنند تا مجلسی آبرومندانه اجرا کند. سپس وسایل جانبی مثل یک سیستم صوتی در بهشت زهرا ، چادر سایه بان، صندلی، میز و سایر وسایل پذیرائی را هماهنگ میکنند. عده زیادی در سالهای اخیر مراسم سوم و هفتم را در یک روز برگزار میکنند تا هم در وقت مدعوین و هم در هزینه ها صرفه جویی شود. به همین جهت مراسمی که در روز سوم برگزار میشود کامل و جامع خواهد بود. در مراسم روز سوم مانند مسجد قرآن و مداحی جزو برنامه اصلی هست و معمولا سخنرانی انجام نمیشود. زمان مراسم هم معمولا یک ساعت میباشد.

مراسم شب هفت

این مراسم نسبت به سال های قبل خیلی کم شده و کمتر مراسمی را بعنوان شب هفتم در بهشت زهرا میتوان دید. اما هستند کسانی که شب هفتم را در بهشت زهرا برگزار کنند. مخصوصا کسانی که روز سوم را با حضور کمتر مدعوین برگزار کردند و کسانی بودند که امکان حضور در مراسم قبلی را نداشتند. این مراسم را هم مثل روز سوم پیش بینی میکنند و با دعوت مداح مورد نظر و پذیرائی مناسب بر سر مزار برگزار میکنند. عده ای بعداز مراسم شب هفتم حاضرین را به صرف شام نیز دعوت خواهند کرد.

مراسم چهلم

این مراسم را در مسجد، حسینیه و یا بر سر مزار هم برگزار میکنند. برای اینکه همه دوستان و آشنایان بتوانند در مراسم چهلم شرکت کنند معمولا نزدیکترین پنجشنبه یا جمعه نزدیک به چهلم را برای برگزاری آن در نظر میگیرند. این مراسم هم مثل سوم و هفتم برگزار خواهد شد با این تفاوت که رسمی تر بوده و از شدت تالمات بستگان کمی کاسته شده است. پس از این مراسم نیز عده ای به همه شرکت کنندگان مراسمات قبلی و فعلی مرحوم یا مرحومه دعوت به شام یا ناهار میکنند. خیلی ها این مراسم را بر سر مزار در بهشت زهرا برگزار میکنند.

مراسم سالگرد

سالگرد فوت یک عزیز از دست رفته توسط وابستگان بطور مطلق و عمومی ممکن است برگزار نشود و فقط اعضای درجه یک فامیل بر سر مزار جمع و به ذکر فاتحه بپردازند. اما هستند کسانیکه توسط اعلامیه همه دوستان و آشنایان را خبردار و مثل چهلم مراسمی رسمی برگزار کنند. در اینگونه مراسم نیز از مداح شایسته دعوت و همراه با پذیرائی مراسم را انجام میدهند.

انواع مراسم ختم در بهشت زهرا

معمولا دو نوع مراسم با سبکهای متفاوت در بهشت زهرا برگزار میشود.

مراسم سنتی

که همان حضور مداح با ذکر مصیبت اهل بیت و خواندن اشعار حزن انگیز در مدح پدر و مادر یا فرزند است بدون اینکه کسی بخواهد او را در اجرا همراهی کند.

مراسم ترحیم عرفانی

در این نوع مراسم گروه موسیقی نیز باید مداح را همراهی کند. و یا از گروه دف و نی و یا با به کارگیری تکنوازی نی در مراسم ختم به دلیل حزن انگیز بودن آن بهترین گزینه برای مراسم ترحیم عرفانی خواهد بود. در این نوع اجرا غالبا به همراه اشعار شعرای قدیم مثل حافظ و سعدی و مولانا، اشعار مذهبی نیز خوانده میشود و ذکر مصیبت به صورت سنتی توسط خواننده اغلب وجود ندارد.
اجرای مراسم ترحیم عرفانی فقط در بهشت زهرا بر سر مزار (که البته مدت زمانی است که بهشت زهرا از این نوع اجرا جلوگیری کرده است) و یا در داخل تالار انجام میشود و معمولا مساجد و حسینیه ها اجازه برگزاری اینگونه مراسم را نمیدهند.
سرای فانی افتخار دارد برگزاری مراسم بهشت زهرا را با تجربه چندین ساله خود در اجرای هر دو نوع مراسم ( ترحیم سنتی و ترحیم عرفانی)  به بهترین نحو انجام دهد. برای رزرو و یا هماهنگی جهت مراسم سوم، هفتم، چهلم و یا سالگرد با شماره ی 3474 503 0912 میتوان تماس حاصل نمود.
جستجو کردن

ارتباط با ما!

ما به شما تضمین میدهیم، مراسم شما را به بهترین شکل و بالاترین کیفیت مدیریت و برگزار میکنیم
توجه

خدمات ما

آخرین مقالات