تکنوازی نی در مراسم ختم، ترحیم و خاکسپاری

مکان شما:
تکنوازی نی در مراسم ترحیم و خاکسپاری

پخش ویدیو

تکنوازی نی در مراسم ختم، ترحیم و خاکسپاری

صدای نی از محزون ترین صدا ها است. نی یکی از قدیمی ترین وسیله موسیقی عرفانی است. شما عزیزان میتوانید برای تنوع در اجرای مراسم خود، یک نوازنده نی انتخاب کرده و با تکنوازی نی، مخصوصا در منزل متوفی در مراسم شام غریبان که حزن و اندوه عجیب و فراوانی به مجلس ختم شما میدهد.

صدای نی به صدای انسان خیلی نزدیک است و در تاریخ فارسی، ساز نی بسیار مورد توجه بوده است و همچنین شعرا از این ساز نام برده اند. صدای نی بسیار آرامش بخش است و نواختن ملایم این ساز می تواند تسلایی باشد بر دل های داغ دیده. نی بیانگر احساسات و حکایت ها از جدایی است و از رنجها و جدایی ها و فراق ها شکوه و شکایت میکند که این موضوع را شعرای بزرگ همچون مولانا آورده اند. باشد که مرحمی باشد برای دل داغ دیده ها.

تکنوازی نی در مجالس ترحیم ختم و اجراهای زنده موسیقی سنتی ایرانی بسیار پر کاربرد است. نی یک ساز بادی است که از قدیمی ترین سازهای ایرانی است.

نی یا فلوت؟

بسیاری از ما به گوشمان خورده و شنیده ایم که برخی ازعوام جامعه، به نی نواز برای مراسم ختم وترحیم، فلوت زن یا فلوت نواز خطاب میکنند. اکثرا منظورشان همان نی هفت بند یا نی ایرانی است.

چرا ساز نی نسبت به ساز فلوت در مراسم ختم متداول است؟

یکی از دلایل این است که ساز نی دارای قابلیت های بیشتری از نظر جنس صدایی نسبت به فلوت است. نی دارای محدوده ی صدای بم – اوج – غیث و پس غیث میباشد. تک نوازی نی در مراسم ترحیم معمولا از نظر محدوده ی صدایی قسمت بم بیشتر مورد پسند مردم و مدعوین است. اما بعضا دیدیم و شنیدیم که میزبان تقاضای فلوت زن کرده که این بسته به سلیقه ی مخاطب دارد. البته نا گفته نماند، با انتخاب اجرای دف و نی شما میتوانید مجلس کاملتری نصبت به تکنوازی نی داشته باشید.

نی نوازی یا فلوت نوازی برای مداح ختم و ترحیم

هنرمندی که قرار است در مراسم ختم یا عزاداری اجرای برنامه داشته باشد باید به این نکته توجه داشته باشد که مداحی که قرار است در مراسم ختم بهشت زهرا یا هر مکان دیگر بخواند صدای بم دارد یا زیر تا بتوانند به راحتی با هم همکاری کنند.

اگر صدای مداح ختم در محدوده ی صدای بم باشد باید از نی در کوک سی یا لا یا سل باشد. در اینجا مداح بهشت زهرا از قسمت بم ساز میخواند و مجلس را ادامه میدهد. اگر صدای مداح ترحیم اوج یا اصطلاحا چپ کوک باشد باید از نی در کوک های فا یا می یا ر استفاده کند. مداح با تسلط میتواند هم از قسمت بم و هم از قسمت اوج صدای خود استفاده کند و هنر خود را نشان دهد. در این راستا استاد محمد چراغعلی تجربه، تبهر و توانایی فراوانی دارد.

شما عزیزان میتوانید از راه های ارتباطی صفحه ارتباط با ما به راحتی با مشاورین ما به صورت کاملا رایگان مشاوره دریافت کنید و اقدام به رزرو مراسم خود کنید.

ساز نی ساز ایرانی

نی یکی از پر طرفدار ترین سازها است هفت بند و شش سوراخ دارد و وجود همه ی محدودیت هایی که دارد همه دستگاه ها و آواز های ایرانی قابل اجرا است. اساتید نی از گذشته تا به حال به شرح زیر میباشند:

قدیمی ترین نوازنده نی هفت بند نایب اسدالله است.

باید در اینجا نام استاد حسن کسایی را ببرم بی رقیب ترین و بهترین نوازنده نی در طول تاریخ ایران. استاد کسایی تنها کسی است که هیچ نوازنده ای نیست که از او به عنوان بهترین نوازنده نی یاد نکند. او بیشتر عمر خود را صرف این ساز کرد و بزرگترین خدمت را به این ساز ایرانی کرد و در بسیاری از کشورهای دنیا این ساز را به جهانیان شناساند.

البته اساتید بسیاری در این راستا فعالیت داشتند که ما در مجموعه ترحیم سرای فانی نام آن ها را به نیکی میبریم، از جمله:

استاد محمد موسوی

استاد حسن ناهید

استاد محمد علی کیانی نژاد

استاد جمشید عندلیبی

استاد بهزاد فروهری و بسیاری از اساتید دیگر.

در مراسم خاکسپاری و تشییع جنازه ساز نی سوز خاصی را به مجلس می دهد و باعث تسلای خاطر باز ماندگان میشود و ما به عنوان یک فرهنگ از ساز نی یاد میکنیم.

نوازندگان نی در گروه ترحیم سرای فانی:

شادروان مهدی صیادی ( روحش شاد یادش گرامی)

مهدی مباشری دامنه

علیرضا عباسی

سید مصطفی حسینی

میلاد نوری

سید مجتبی حسینی و…

صدای نی بسیار به صدای انسان نزدیک است و این ساز برای اجرای نغمات ایرانی ساخته و پرداخته شده در این ساز در طول این سالها نوآوری هایی شده است مانند ساخت نی ده سوراخ اما استقبال چندانی نشده است.

بوده اند اساتیدی که با این ساز کارهای غربی و کلاسیک نواخته اند اما زیاد مورد توجه قرار نگرفته. گروه تخصصی ترحیم سرای فانی بر این تلاش است که نوازنده های با تجربه و با تعهد و خوش خلق و خوش قول برای مجالس ترحیم یا ختم بهشت زهرا یا بهشت سکینه و آرامستان ها اعزام کند.

جستجو کردن

ارتباط با ما!

ما به شما تضمین میدهیم، مراسم شما را به بهترین شکل و بالاترین کیفیت مدیریت و برگزار میکنیم
توجه

خدمات ما

آخرین مقالات