مداح (خواننده) ترحیم عرفانی و سنتی

مکان شما:
تک نوای نی - تک نوازی فلوت (فولوت)
 
 

 

مداح یا خواننده ترحیم عرفانی:

مراسم مذهبی:

ترحیم عرفانی سبک جدیدی از مراسم ترحیم ایرانی میباشد، اما با توجه به فرهنگ، رسومات، اعتقادات و سلیقه های مختلف و متفاوت اقشار جامعه، اجرای مراسم های ترحیم به سبک، روش، و حالت های مختلفی برگزار میگردد.

یکی از روش ها و سبک های برگزاری مراسم گروه سرای فانی، به صورت کاملا مذهبی میباشد، در این حالت مراسم با قرائت قرآن توسط قاری های ممتاز شروع شده، و ادامه مراسم توسط مداح حرفه ای و خبره استاد محمد چراغعلی، مدیریت و اجرا میگردد.

ترحیم عرفانی:

اما در سال های اخیر، با تغییر در سلیقه ها، و پیشرفت در سبک های اجرای مراسم های ترحیم، این مراسم با ترکیبی از سبک های گذشته و نوآوری همراه شده و به صورت ادغام شدن موسیقی عرفانی، با مداحی بهشت زهرا اجرا میگردد.

چگونگی مراحل و روش برگزاری ترحیم عرفانی:

این سبک از مراسمات ترحیم و تعزیت که به سبک عرفانی معروف و مشهور است و در میان عوام جامعه به این اسم جا افتاده، علاوه بر اینکه میتواند در بدنه و جزئیات برنامه خود دارای قسمت های قرائت قرآن کریم و مداحی بوده باشد، خواننده (مداح) برای اجرای برنامه با اشعار مناسب و عرفانی زیبا، از شعرای بزرگ مثل حافظ، مولانا، سعدی، خیام، رباعیات بابا طهار و دکلمه های مرتبط از شعرایی مثل سهراب سپهری و سیمین بهبهانی و… استفاده میکند.

انواع مراسم ترحیم عرفانی ( مداحی با دف و نی - موسیقی ترحیم ):

گروه سرای فانی مراسمات ترحیم عرفانی را به دو روش مداحی با دف و نی و موسیقی ترحیم اجرا میکند. در سبک مداحی با دف و نی حال و هوای اجرا و محفل و مجلس ، به صورت مذهبی بوده و در موسیقی ترحیم، به سبک موسیقی سنتی ایران و عرفانی صورت میگیرد.

جزئیات برنامه مراسم ترحیم عرفانی:

از بخش های مختلف این سبک میتوان به تصنیف هایی که در رابطه با ترحیم اجرا میشود اشاره داشت:

این قطعات، تصانیفی هستند که مهمان ها و مدعوین گرانقدر، با آن تصنیف ها خاطره داشته و به گوش آنها آشناست. معمولا تصانیف مرتبط با ترحیم عرفانی عبارتند از:

چرا رفتی از همایون شجریان

سلام آخر احسان خواجه امیری

لالایی از علی زند وکیلی

رفتم و بار سفر بستم

ای که رفته با خود دلی شکسته بردی

تنها ماندم و …

شروع برنامه با مناجاتی کوتاه از خداوند متعال و در پایان قدردانی از زحمات مهمان ها جهت حضور و ابراز همدردی میباشد. برای همراهی خواننده ترحیم سازهای عرفانی مثل نی، دف و تار بسیار مکمل میباشند.

پخش ویدیو
جستجو کردن

ارتباط با ما!

ما به شما تضمین میدهیم، مراسم شما را به بهترین شکل و بالاترین کیفیت مدیریت و برگزار میکنیم
توجه

خدمات ما

آخرین مقالات