مداح بهشت زهرا و قیمت و نحوه رزرو مداح + فیلم نمونه کارها

مکان شما:
مداح بهشت زهرا - محمد چراغعلی - سرای فانی

 

ما به جرات میگوییم که اصلی‌ترین و مهمترین رکن در برگزاری مراسم ختم و اجرای مراسم ترحیم، مداح ختم می باشد. مداح بهشت زهرا باید هنر، تکنیک و توانمندی‌های لازم در جهت اجرای بهترین مراسم ختم را دارا باشد. این رکن مهم، جزء بزرگترین دغدغه‌های بازماندگان متوفی در پیدا کردن یک مداح بهشت زهرا و مداح ختم حرفه‌ای و خوش صدا با سابقه بالا و درخشان میباشد.

مداحی بهشت زهرا برای پدر​

بهترین مداح بهشت زهرا​

شاخصه‌های یک مداح خوب و برجسته بر سه رکن اساسی استوار است. بهترین مداح بهشت زهرا باید صدای دلنشین و مبتنی بر تکنیکهای آوایی و آوازی داشته باشد که بتواند یک جمع عزادار را به نحو احسن جذب و اثرگذاری مطلوب به یادگار بگذارد تا در مجالس بعدی نیز دعوت گردد. در این زمینه نمونه کارها و مجالس گذشته استاد چراغعلی در مداحی‌های سنتی به وضوح مبین این موضوع بوده و هست.

مداح ختم بهشت زهرا

دومین شاخصه‌ای که بهترین مداح بهشت زهرا باید داشته باشد استفاده از متون و عبارات درست و بجاست که سرای فانی در این زمینه دقت و جستجو و انتخاب بهترینها را مد نظر داشته و دارد. و آخرین شاخصه یک مداح خوب در بهشت زهرا تعهد به درخواست و خواست بستگان متوفی هست که رضایت آنان را در پی داشته باشد و این هم جزو ملاکهای گروه سرای فانی میباشد.

مداح بهشت زهرا – رزرو مداح بهشت زهرا

گروه سرای فانی سعی بر این دارد که در این مقاله در رابطه با مداح بهشت زهرا، رزرو مداح بهشت زهرا و شیوه مداحی بر سر مزار (به اصطلاح کنار مزار) بپردازد. مجموعه سرای فانی این تضمین را به شما میدهد که مراسم ترحیم شما را با اجرای متفاوت و حرفه‌ای محمد چراغعلی به بهترین شکل، بالاترین کیفیت و منصفانه‌ترین قیمت اجرا و مدیریت میکند. جهت مشاهده نمونه کارها به این بخش از وبسایت سرای فانی مراجعه کنید.

نمایش ویدیو درباره بهترین مداح بهشت زهرا

روش رزرو مداح بهشت زهرا و مداحی برای بهشت زهرا

برای رزرو اکو و مداح بهشت زهرا و هر آن چیزی که لازمه‌ی مراسم ترحیم شما عزیزان میباشد، کافیست از طریق راه‌های ارتباطی در صفحه تماس با ما که شما با آن راحت‌تر هستید با ما ارتباط برقرار کنید. راه‌های ارتباطی با گروه سرای فانی ارتباط از طریق تماس تلفنی، پیامک (sms)، دایرکت اینستاگرام، واتس اپ و تلگرام میباشد.

درضمن شما عزیزان میتوانید نوع اجرای مراسم و روش‌های اجرای مراسم ختم را از صفحه خدمات مشاهده کرده و نحوه برگزاری مراسم را خودتان با سبک مورد پسند خود از جمله ترحیم عرفانی، مداحی با دف و نی، مداحی سنتی و روضه خوانی و… انتخاب نمایید.

مداح بهشت زهرا-مداحی در بهشت زهرا
مداح ختم - مداح برای مراسم ختم - اعزام مداح

نیاز قطعی به حضور مداح در بهشت زهرا

مداح بهشت زهرا بدون استثنا برای خواندن تلقین و ذکر مصیبت در هنگام خاکسپاری میت باید حضور داشته باشد، زیرا بدون خواندن تلقین دفن میت امکان پذیر نیست. در روز سوم خاکسپاری نیز اگر مراسمی در مساجد یا حسینیه ها بدلیل رعایت پروتکلها برگزار نشود قطعا بر سر مزار، مداح بهشت زهرا حاضر و به ذکر مصیبت خواهد پرداخت. همچنین شب هفت مرحوم یا مرحومه این اتفاق حتمی خواهد بود و مداح حاضر در بهشت زهرا با حضور خود بر سر مزار و خواندن اشعار متناسب تسلی بخش مصیبت دیدگان میشود و به نیابت از خانواده معزا از حاضرین به خاطر همراهی و حضور خود در این چند روز تشکر و قدردانی مینماید. مردم روز چهلم و سالگرد را هم که سالهاست از برگزاری در مسجدها حذف کرده اند و این مراسم هم با حضور بر سر مزار و دعوت مداح در بهشت زهرا انجام میگردد.

پس با این اوصاف اهمیت دعوت و حضور مداح بهشت زهرا بیشتر مشخص شد و روز به روز بیشتر میشود زیرا چه 20 نفر در مراسم باشد چه هزاران نفر، در هر صورت باید مداح دعوت شود تا مراسم عزاداری بر سر مزار محقق شود .

پشت صحنه سازمان بهشت زهرا در انتخاب مداح بهشت زهرا

سازمان بهشت زهرا با ارائه ی خدمات در رابطه با اجرای مراسم ترحیم در بهشت زهرا مسئولیت اعزام مداح و اکو و حقوق آنها را به عهده ی پیمان کار میگذارند.

پیمان کار طبق انتخاباتی که صورت میگیرد هر چهار سال یک بار با تایید مدیر عامل و مسئولین سازمان بهشت زهرا برگزیده میشود‌. تعداد مداحان بهشت زهرا هر ساله بیشتر از سالهای گذشته بوده است و به جمع مداح ختم اضافه میگردد، به گونه ای که در بعضی از روزها مخصوصا اواسط هفته تعداد مداح های آزاد خوان بیشتر از تعداد مداحان خود بهشت زهرا میگردد. اما مداح آزاد خوان به چه کسی میگویند؟ مداح هایی که از بیرون و به صورت شخصی برای مراسم دعوت میشوند را مداح های آزاد خوان گفته میشود که معمولا مداح های آزاد خوان دستمزد بیشتری از مداح بهشت زهرا دریافت میکنند.

البته در شرایطی هم کیفیت اجرا و زمان اجرا و نوع پوشش و صدای خواننده مقایسه و تحت شعاع قرار میگیرد.
میزبان و صاحبان عزا و خانواده هایی هستند که به کیفیت اجرای مراسم خود بسیار اهمیت داده و حساس میباشند.گروه ترحیم سرای فانی با خدمات اجرای مراسم ترحیم و هر آنچه که لازمه ی مراسم ختم از جمله مداح بهشت زهرا، اجاره اکو بهشت زهرا و سیستم صوتی، میز و صندلی، چادر و سایه بان و … به شما عزیزان ارائه میدهد.

انتخاب مداح خوب​

حال که مراسمی خوب  و آبرومندانه در بهشت زهرا به جای برگزاری در مسجد اهمیت پیدا کرده انتخاب مداح خوب و مناسب هم اهمیت پیدا میکند تا ضمن اجرای باشکوه برای روح آسمانی سفرکرده ها، به شنوندگان هم حس عاطفی خوبی دست بدهد و با ریختن اشکی در کنار خانواده عزادار همگی باهم دعای خیر و آمرزش برای متوفی مسئلت نمایند. و این امکانپذیر نیست مگر اینکه شما یک مداح عالی دعوت کنید و این امر مهم را به او واگذار نمائید.

اجاره اکو و مداح برای بهشت زهرا

شاخص های مهم مداح بهشت زهرا

تسلط به زبان عربی

مداح باید مسلط به زبان عربی خصوصا اجرای قرآن و دعای تلقین باشد.

دعای تلقین میت باید به درستی خوانده شود. و اگر اشتباه خوانده شود دینی به گردن آن مداح بوده و فردای قیامت از آن مداح باز خواست میشود که چرا وقتی به درستی بلد نبودی اجرا کردی و خواندی. به این دلیل که زبان عربی مانند تمام زبان های دنیا قوائد خاص خود را دارا میباشد.

خوش بیان ( بیان خوب )

مداح ختم باید بیان خوب داشته باشد تا بتواند بخوبی با مخاطب ارتباط برقرار کنند.

خوش صدا بودن

داشتن صدای مناسب و التیام بخش سبب لذت بردن مدعوین و حضار و مهمانان محترم و عزیز بوده، و باعث نهایت تاثیر گذاری بر روی احساسات مستمع میگردد.

متعهد بودن

مداح ختم باید روی قول و زمان و تایم متعهد بوده و به عهد و پیمانی که ( قول و قرار – قرارداد ) با صاحبان مجلس بسته، پایبند باشد. باید کمی زودتر از شروع مراسم در محل اجرا حاضر شود و همیشه معضل ترافیک تهران را در نظر بگیرد تا بد قول نشود. باید قبل از مراسم حضور داشته باشد تا اگر اسم و مشخصات متوفی و بازماندگان را بخواهند به اون انتقال بدهند عجولانه نباشد‌ و همچنین همیشه قلم و کاغذ به همراه خود داشته باشد.

پوشش مناسب

لباس مناسب و ظاهری موجه و پسندیده از جمله نکات مهم یک مداح و خواننده ختم میباشد. مداح مراسم باید سعی کند همیشه کت شلوار به تن داشته باشد و از آنجایی در فصل گرما معمولا محیط بهشت زهرا بسیار گرم بوده و باعث تعرق زیاد بدن میشود، سعی کند همیشه بدون او بوی خوب و خوشی بدهد، عطر و یا ادکلن زده باشد و همیشه تعدادی کفش و لباس مناسب به همراه داشته باشد. چرا که شخصی که در مقابل مهمان ها میکروفن به دست میگیرد در حقیقت به نیابت از آن خانواده داغ دیده میخواهد سخن بگوید.

اشعار مناسب – افکار مناسب

مداح بهشت زهرا حتما باید اشعاری را مطابق با موقعیت مکانی داشته باشد اشاره به منزل آخر در دنیا داشته باشد و میتواند با تکیه به این موضوع با مردم صحبت کند که عاقبت کار همه مهمان همین مکان هستیم و همگی باید آماده باشیم. از این مجلس که به زندگی عادی برمیگردیم یادمان نره اینجا و این اتفاق را،  به یکدیگر بیشتر محبت کنیم و بیشتر هوای همدیگر را داشته باشیم، قدر پدر مادر و عزیزمان را بیشتر بدانیم و بیشتر بهشون سر بزنیم و برایشان خدمت گزاری کنیم. بهشت زهرا عبرت کده است. محلی است که درس میگیریم. وقتی قدم برمیداریم نگاه میکنیم به زیر قدم ها بعضی از قبر ها عکس متوفی گذاشته شده است وای خدای من عجب روزگاری چه جوان های زیبایی چه پدرهایی و چه مادر هایی رفتن.

قطعه نام آوران بهشت زهرا که میرویم چه بزرگان و نام آوران و ورزشکارانی را میبینیم. قطعه هنرمندان بهشت زهرا که میرویم بازیگرها و موسیقی دانان و هنرمندانی را میبینیم که خاطرات زیادی با آنها داشتیم. آرامگاه های خانوادگی آدمهای ثروتمند و متمکنی که در زیر خاک رفتن.

درس اینجاست که هنرمند، بازیگر، موسیقی دان، ورزشکار، مهندس، دکتر، کارگر، فقیر، همه و همه میرویم. البته بعضی ها در کودکی میروند. وقتی به قطعه کودکان بهشت زهرا سر میزنیم، میبینیم که بعضی ها جوانی و بعضی ها در میانسالی بار سفر بسته اند، اصل این است، کیفیت زندگی بسیار مهم تر از طول زندگی است. بعضی ها کوتاه زندگی کردند اما خوب زندگی کردند.

دقت در مناسبت مراسم

در بحث اجرای مراسم ترحیم مداح بهشت زهرا باید توجه داشته باشد مجلس به نام پدر است یا مادر و اینکه مخاطب ما مذهبی است یا نه. محتوای برنامه هم بستگی به مخاطب دارد هم اینکه بیوگرافی ای که از متوفی گرفتیم چه صفات و مشخصاتی دارد نقش بسزایی در اشعار و تصانیف و گفتار خواهد داشت.

در مورد مخاطب مذهبی و هیئتی باید توجه زیادی به قرائت قرآن شود و روضه و توسل به اهل بیت علیه السلام حتما اشاره و انجام شود.

و در مورد مخاطب غیر مذهبی اشعار عرفانی حافظ، مولانا، سعدی، دکلمه، تصنیف های چرا رفتی همایون شجریان، رفتم رفتم هایده، ابر میبارد شجریان، ای که رفته با خود از زند وکیلی، لالایی آرام جانم میرود حمید هیراد، خداحافظ سلام آخر احسان خواجه امیری و اشعار پدر و مادر از دست رفته تصنیف های مرتبط با برنامه های ترحیم و ختم و ذکر مولا علی علیه السلام اجرا شود. و نکته آخر اینکه اگر نوای نی همراهی کند این بزم عزا را بسیار عرفانی تر و جانسوز تر خواهد کرد.

نکات مهم در انتخاب مداح ختم خوان

1- داشتن تجربه و نظم کافی جهت اداره و مدیریت مراسم ختم.

2- خوش نام و خوش قول بودن که به ظاهر نکته مهمی به نظر نمیرسد اما آبروی مراسم در گرو همین مورد میباشد، زیرا در مراسم ختم افراد زیادی از راه های دور و نزدیک و حتی شهرستان دعوت شده و اگر مراسم با تاخیر انجام شود و یا به تعویق بیوفتد، باعث آزرده خاطریه صاحب مجلس و مهمان های محترم میشود.

3- در نظر گرفتن سابقه مداح مراسم ختم خوانی که انتخاب خواهید کرد.

4- اعتماد نکردن به هر تبلیغ و هر سایتی که اعزام مداح ختم خوان را انجام میدهد، چرا که بعضی از مراسم ها فقط یک بار در طول زندگی یک خانواده اتفاق می افتد و همیشه در خاطر همگان و مدعوین آن جلسه خواهد ماند، لذا پیشنهاد میکنیم همیشه قبل از انتخاب مداح، درباره آن اطلاعاتی کسب کرده و نمونه کارهای او را مشاهده کنید و سپس انتخاب خود را نهایی کنید.

5- داشتن ظاهر مناسب و پسندیده، ظاهر آراسته و یا حتی داشتن لباس فرم و مخصوص در رابطه با زمینه کاری خود، که بسیار از دید مدعوین در چشم بوده و میتواند تاثیر گذار باشد.

6- در اسلام بسیار تاکید شده که قبل از انجام هر کاری مبلغ، دستمزد و هزینه و یا حق الزحمه آن کار و فعلی که قرار انجام شود، در ابتدا معین و به اصطلاح طی شود که تا در آخر کار و پس از اجرا کدورت و دلخوری بین طرفین باقی نماند.

7- گرچه خیلی از ما ها مداح ختم مراسم عزیزان خود را با دیدن نمونه کار حضوری آن شخص در مراسم دیگری انتخاب مکنیم، اما دارا بودن کد مداحی از سازمان حج و زیارت میتواند امتیاز مثبتی برای مداح مراسم ختم رقم زده و سحه ای بر تجربه او باشد.

در کشور ایران به جهت حضور مهمانان، دوستان، آشنایان، بستگان و… برای مراسم ترحیم و تسلی بخشیدن به بازماندگان مجالس ترحیم متعددی برگزار میکنند. البته این مراسم ها در مناطق مختلف کشور متفاوت است. اما عمدتا مجلس خاکسپاری، شام غریبان، سوم، هفتم، چهلم، سالگرد مرسوم است.

آئین خاکسپاری

معمولا برای خاکسپاری و دفن میت همه بازماندگان و منصوبین از هر جا کارها را رها کرده و در کنار مزار حضور به عمل می‌رسانند. در خیلی مناطق رسم بر این است که بعد از دفن و امور مربوط به تشییع جنازه بستگان و آشنایان، بازماندگان را به منزل صاحب عزا مشایعت میکنند. تا چند روز در آشپزی و امور مربوط به منزل به بازماندگان کمک میکنند.

بعضی مناطق مثل آذربایجان بجای گرفتن مجلس هفتم هر شب جمعه در منزل متوفی مجلس عزا برگزار میکنند البته این مجالس تا چهلم متوفی است‌.

عزاداری در دوران پساکرونا

شکل مراسم ترحیم در در دو دهه گذشته با توجه به تغییر شکل زندگی مردم و مشغله ها و ترافیک و هزینه های زندگی و غیره تا حدودی تغییر کرده بود که مهمترین آن یکی شدن مراسم سوم و هفتم میباشد. اما از اوایل سال 1399 با ظاهر شدن کرونا تغییرات دیگری به آن اضافه شد که اجرای مراسم ترحیم در فضای باز بود. احتمال میرود که این شکل از مراسم برای اکثریت جامعه نهادینه شود و به همین شکل در دوران پساکرونا ادامه یابد. بنابر این دور از ذهن نیست که مراسم ختم در مساجد و حسینیه ها کمتر شود و به جای آن بر سر مزار افزایش یابد.

مهمترین اجرا برای مداح بهشت

میتوان گفت مهمترین اجرا، هم برای بازماندگان هم برای هنرنمایی مداح بهشت زهرا مراسم آئین سومین روز از دست رفتن متوفی است از گذشته مراسم سوم بسیار مورد اهمیت بوده است. البته الان رسم بر این شده که سوم و هفتم را یکی برگزار میکنند. هم بدلیل اینکه مخارج بالاست هم دغدغه های مراسم برای بازماندگان.

آئین مراسم چهلم

برای برگزاری مراسم چهل یا همان مراسم اربعین برای متوفی از روز فوت چهل روز اضافه میکنند و به تعداد متوفی از این روز کم میکنند و به این شکل تاریخ برگزاری مراسم چهلم متوفی تعیین می‌شود. البته به دلیل اینکه امکان دارد اون روز روزی بسیار پر کار برای مهمان ها و تایم اداری باشد میتوان تاریخ را کمی جلو یا عقب برد.

بهترین زمان برای برگزاری مراسم در بهشت زهرا

اکثر مردم تمایل دارند که در روزهای تعطیل و پنجشنبه جمعه برای عزیزشان مراسم برگزار کنند اما برعکس همه جا در این روزها و ایام تعطیل بهشت زهرا خیلی شلوغ است

1- راههای ورودی و خروجی بهشت زهرا بسیار در این روزها پر ترافیک است.

2- مهمترین مشکل این است که احتمال دارد در نزدیکیه مراسم شما مراسم دیگری بگیرند و این باعث تداخل صدایی برای مداح بهشت زهرا میشود.

3- جای پارک برای ماشین کم می‌شود.

4- خدمات به سختی ارائه میشود.

اما در روزهای وسط هفته میتوان به راحتی بدون دغدغه بدون ترافیک و…. مراسم را برگزار کرد. در شرایط فعلی و وجود ویروس کرونا مجالس در روزهای خلوت و وسط هفته پیشنهاد میکنم چون تجمع بسیار کمتر است.

جستجو کردن

ارتباط با ما!

ما به شما تضمین میدهیم، مراسم شما را به بهترین شکل و بالاترین کیفیت مدیریت و برگزار میکنیم
توجه

خدمات ما

آخرین مقالات