مداح آذری زبان – مداح ترک زبان مراسم ختم و ترحیم

مکان شما:
مداح آذری زبان مداح ترک زبان مراسم ختم و ترحیم

مداح آذری زبان – مداح ترک زبان مراسم ختم و ترحیم

درصد بسیار زیادی از جمعیت کشور ایران آذری زبان هستن ولی اکثرا به زبان فارسی هم صحبت میکنند و هم اینکه میتوانند ارتباط برقرار کنند. اما به دلیل احترام به آذری زبان های حاضر در مراسم ترحیم، باید مداح بهشت زهرا یا هر مداح آذری زبان ابیاتی را به زبان شیرین آذری بخواند.

مراسم ترحیم ختم آذری به دو بخش تقسیم میشود:

1- مراسمی که مهمان های مجلس صد در صد ترک هستن اینجا مداح باید آذری زبان باشد که هم کامل ترکی صحبت کند هم ترکی مداحی کند و اصلا فارسی نخواند، در این صورت مداح باید مسلط کامل به لهجه آذری باشد.

2- مراسمی که درصد بسیار کمی آذری زبان هستن یا پنجاه درصد مهمان ها آذری زبانند که در اینصورت مداح باید بعضی اشعار را فارسی و بعضی اشعار را بصورت ترکی بخواند همچنین بعضی حرفها را فارسی و بعضی وقتا هم ترکی حرف بزند.

مراسم ترحیم عرفانی آذری زبانان

در مراسم ترحیم عرفانی برای ترک و آذری زبان های عزیز چند تصنیف معروف است که بسیار ارتباط برقرار میکنند. یکی حیدر بابا از استاد شهریار است. اشعار استاد شهریار بین آذری زبانان بسیار طرفدار دارد و اینکه مداح میتواند این کار را هم دکلمه کند و هم میتواند بخواند.

تصنیف دیگر آیرلیق است که از جدایی سخن میگوید میتوان اشاره کرد به جدایی مادر یا پدر از فرزند و…. و تصنیف دیگر ساری گلین است بین آذری زبانان بسیار طرفدار دارد.

اشعار و تصنیف های پدر و مادر به زبان آذری

پدر به ترکی میشود آتا
مادر به ترکی میشود آنا
لهجه های زبان های آذری با هم تفاوت های زیادی دارد مثلا ترکی ایران و آذربایجان با ترکی استانبولی بسیار تفاوت دارد که بعضا بسیاری از جملات و کلمات ترکی استانبولی را متوجه نمیشوند. همچنین صحبت کردن آذری زبان های ایران هم کمی با هم تفاوت دارد مثلا تبریز با اردبیل کمی تفاوت دارد یا زنجان و…. البته اختلافات بسیارکمتر است تا ترکی استانبولی.

آذری زبانان ارادت بسیار زیادی به باب الحوائج حضرت ابوالفضل دارند به گونه ای که در مراسم هاشون هم، نامِ آقا را میبرند. تاریخ فراموش نمیکند که چقدر توسل میکنند به آقا ابوالفضل یک نمونه جایی که قهرمان جهانی وزنه برداری با پیراهنی وارد صحنه شد که نام باب الحوائج حضرت ابوالفضل به رویش نوشته بود و با فریاد یا ابوالفضل وزنه را بلند کرد.

از مداحان آذری زبان که بسیار خدمت بزرگی به زبان آذری و هم به مداحی ترکی در ایران کرد شادروان سلیم موذن زاده را یاد میکنیم. ما همچنین مداحان بسیار عالی و خوش صدای دیگر هم داریم.

قالبا مداحان آذری زبان دارای حجم صدای قوی هستن و بسیار با احساس و سوز میخوانند.

مداحان آذری زبان گروه ترحیم سرای فانی: حاج شفقتیان، حاج آقا بهشتی و حاج سجاد جهانگیری و….

قطعه ای که تقدیم میشود در ویدئو بسیار آشناست اثری است که استاد علیرضا افتخاری با نام ساقیا جرعه ای می به جان ما کن این تصنیف را با شعر آذری ترکی بازخوانی کردیم که شعر آن را میتوان بنا به مناسبت جوان پدر یا مادر تغییر داد بطور مثال برای جوان میگوییم:

ماتمونده فغان ایلرم من 

دم بدم وای بالام ( که میتوانیم بگوییم آتا یا آنا بجای بالام) سسلرم من 

بو جهاندا منه بختی قاره 

سنسیز آیا بالام نیلرم من 

در جواب و گوشواره ی شعر همخوانی میشود 

ای پدر کجایی داد از این جدایی

مردم از این غم بابا پس کی میایی 

گوزدن اشگیم الوبدی روانه 

دود آهم چیخوب آسمانه 

دورآنون گورنجه گالدی تنها 

شدته گصه دن گلدی جانه

با نوای دف و نی اجرا میشود .

امیداواریم مطالب سودمند بوده باشد.

پخش ویدیو
جستجو کردن

ارتباط با ما!

ما به شما تضمین میدهیم، مراسم شما را به بهترین شکل و بالاترین کیفیت مدیریت و برگزار میکنیم
توجه

خدمات ما

آخرین مقالات