موسیقی در مراسم ترحیم و مراسم ختم

مکان شما:
موسیقی در مراسم ترحیم و مراسم ختم

موسیقی در مراسم ترحیم و مراسم ختم

 

امروزه با تغییرات در اعتقادات، سبک های زندگی، علایق شخصی و خیلی از موارد دیگر، در سراسر کشور موسیقی در مراسم ترحیم و مراسم ختم دیده میشود.

تاثیرات موسیقی بر انسان ها  و ترحیم و ختم

موسیقی در مراسم ترحیم یا مراسم های ختم باید تسلی دهنده دودمان و خاندان معزا باشد. در سال های اخیر بسیاری از مراسم ها با موزیک و موسیقی عرفانی متداول شده است. برای خیلی ها سوال است که آیا موسیقی میتواند در درمان انسان و رهایی انسان از اظطراب و تشویش کمکی کند؟

موسیقی انواع مختلف دارد. میتوان با یک ساز هم  آهنگ های غمگین و ملایم اجرا کرد و هم آهنگ شاد را اجرا نمود. موسیقی میتواند انرژی ها و هیجان های درونی یک انسان را تخلیه کند. خیلی ها دنبال آرامش هستن و با موسیقی آرامش را بدست می آورند. موسیقی درمانی در خیلی از کشور ها آغاز شده، یکی از کشور هایی که در آن موسیقی درمانی به ثبت رسیده است کشور آمریکا میباشد. امروزه در ایران هم موسیقی درمانی رونق خاصی پیدا کرده است.

روش های موسیقی درمانی

1- روش فعال:

در این روش شخص مورد نظر باید ارتباط مستقیم با موسیقی برقرار کند. مثلا یا بنوازد یا بخواند یا از حرکات موزون رقص و… استفاده کند.

2- روش غیر فعال:

در این روش شخص خودش کاری انجام نمیدهد فقط گوش میدهد یا به صورت تصویری نگاه میکند. در هر دو روش موسیقی بر روی فکر و ذهن انسان تاثیر میگذارد. موسیقی ذهن انسان را فعال میکند.

موسیقی ابزاری مهم جهت بیان احساسات

موسیقی یکی از مهمترین ابزار برای بیان احساسات انسان است. نمونه ی آن در زمان جنگ تحمیلی آهنگساز ها و  شعرا در ضمینه ی موسیقی حماسی کارهایی ساختند که احساسات درونی اشخاص را برانگیخته میکرد به گونه ای که حتی شخصی که دوست نداشت به جنگ برود و مخالف بود، با شنیدن موسیقی های مختلف حماسی و اشعار دفاع از خاک و ناموس و وطن دگرگون میشد و به وجد می آمد، طوری که شجاعت پیدا میکرد تا در دل لشگر دشمن پیش برود.

در تعزیه ما انواع مختلف موسیقی داریم.

موسیقی آوازی، بحر طویل، حماسی، حزن اندوه، غریبی و …

مخالف خوان ها با صدای بلند و دکلمه وار و خشم غضب دیالوگ های خود را اجرا میکنند و اولیا خوانان با صدای آوازی و در جاهایی حزن و انوه خود را با خواندن محزون اعلام میکنند.

در زمان جنگ کردن مارش جنگی با طبل و شیپور سنج و دمام، نواخته میشود و در زمان شهادت رساندن و غریبی با نوای نی در دشتی و…. با توجه به مهارت نوازنده اجرا میشود .

در موسیقی فیلم و سریال ها هم به همین شکل میباشد. موسیقی ترسناک داریم مقدمه ای برای یک سکانس هیجانی و ترسناک آنجا موسیقی مختص خودش لازم است و در مورد موسیقی در شادی و غم فیلم سازبندی و تنظیم و ریتم اجرای خاص خود را میطلبد.

در مورد موسیقی کودک کودکان با غم مخالفند و بسیار روحیه ی شاد و هیجانی دارند. کودکان سرشار از انرژی هستند و به واسطه ی موسیقی میتوانند این انرژی را تخلیه کنند. بیشتر در ضمینه ی موسیقی بخش فعال را باید برای موسیقی کودکان انتخاب کرد یعنی همراهی کنند، بخوانند، دست بزنند، برقصند و حرکات موزون انجام دهند. در مورد آموزش موسیقی کودکان باید گفت که باید توجه داشت که چه موسیقی ای برای آنها اجرا کنیم.

موسیقی در ابتدا خیلی سخت انتقال پیدا میکند. فرزندان کامکارها که خانواده ای بسیار هنرمند و کار بلد هستن به استادی پدر و بعضا با خشونت شروع کردند اما بعده ها کم کم علاقه مند شدند و خودشان راه را ادامه دادند و بسیار موفق شدند تا اینکه از بزرگان و نوابغ موسیقی ایران به حساب می آیند. در موسیقی مراسم ترحیم و مجلس ختم گروه سرای فانی یکی از برترین و بزرگرترین گروههای کشور به حساب می آید و در اجرای مراسم ترحیم عرفانی، همراه با مداح بهشت زهرا در بهشت زهرا و قبرستان های دیگر کشور برای عزیزانی که در این مکان ها آرمیده اند، به بهترین شکل و بالاترین کیفیت این مراسم حزن انگیز را به اجرا میگذارند.

جستجو کردن

ارتباط با ما!

ما به شما تضمین میدهیم، مراسم شما را به بهترین شکل و بالاترین کیفیت مدیریت و برگزار میکنیم
توجه

خدمات ما

آخرین مقالات