گروه موسیقی مراسم ختم و ترحیم

مکان شما:
گروه موسیقی مراسم ختم و ترحیم - سرای فانی
 
 

گروه موسیقی مراسم ختم و ترحیم

با از دست دادن یک عضو خانواده، فراگیرترین غم زندگی بازماندگان رخ میدهد و اندوهی سنگین بر خانه حاکم میشود. دلها ناشاد و چشمها اشکبار میشوند. در اینجا فردی رفته و هیچکس از فقدان عزیزش خوشحال نمیشود. چیزی گمشده دارند و در نبودش همه غمگینند. اینجاست که برای کاستن غم سنگین اهل خانه، نزدیکان به دور آنها جمع شده و هر کس به نحوی میخواهد تلاش کند تا آنها را دلداری داده و به آنها کمک نماید. گفتن جملات آرامش دهنده، خواندن قرآن، خواندن روضه، سینه زنی و حتی پخش یک اجرای یک موسیقی غمگین میتواند به تسلی خانواده کمک کند.

در مراسم ختم و ترحیم نیز به همین صورت افراد دیگری می آیند و در عزای بازماندگان تشریک مساعی مینمایند. عرض تسلیت در مسجد یا بر سر مزار، اجرای مداحی و یا اجرای گروه موسیقی ختم از جمله برنامه هایی هستند که در مراسم عزاداری در ایران به شکلهای مختلف دیده میشود.

مراحل سوگواری

در اصل بعد از درگذشت یک عضو خانواده سه مرحله حالات روانی و عاطفی برای بازماندگان اتفاق میافتد. مرحله ماتم، مرحله سوگواری و مرحله عزاداری. واقعی ترین و دردناکترین مرحله، بلافاصله پس از مرگ با ماتم و شوکی سنگین بر خانواده حاصل میشود. پس از آن سوگواری حقیقی را در خانه و سپس در مراسم تشییع شاهد هستیم و مرحله بعدی روز سوم و هفتم و چهلم و سالگرد، عزاداری با اشکال مختلف در مکانهای مختلف بصورت رسمی خواهد بود. از مرحله ماتم و سوگواری تا عزاداری که شکل نمادین تری دارد اطرافیان و بستگان با دعوت مداح یا گروه موسیقی عزاداری که هر کدام تاثیر خاص خود را دارند آتش غم بازماندگان را فروکش میکنند.

نحوه اجرای موسیقی مراسم ختم

معمولا موسیقی ختم بر سر مزار و یا سالن ها اجرا میشود و به دلیل قداست مسجد و حسینیه ها این نحوه برگزاری مجلس ترحیم در این اماکن امکان پذیر نیست. به همین دلیل از گروه موسیقی ختم دعوت میکنند تا با حضور بر سر مزار یا سالنهای پذیرایی برنامه خود را اجرا کنند.

چرا موسیقی برای مراسم ختم؟

هر چیزی که به آرامش عزاداران و تسلی آنها کمک کند و یا مجلسی را با شکل عزاداری همخوان نماید یک مراسم رسمی عزا محسوب میشود و موسیقی غمگین نیز یکی از این اشکال عزاداریست که سابقه چند هزار ساله دارد.

گاهی نوای یک ساز مانند نی یا فلوت و یا ارگ میتواند بغض فرورفته یک فردی را که گوشه ای نشسته و فقط به روبروی خود خیره شده را بشکند و با صدای ساز اشک بریزد و از بار غم خود بکاهد.

موسیقی غم انگیز ممکن است در مواقعی از مداح بهشت زهرا و روضه خوان بیشتر اثر خود را نشان دهد. البته بستگی به روحیه افراد و عامل تحریک کننده و سابقه تاثیرپذیری هرکس دارد.

تاریخچه موسیقی در مجالس عزا

در تمدنهای قدیم کشورها خوانده ایم که در مواقع عزاداری و یا اعلام درگذشت یک نفر، با وسایلی چون شیپور، طبل، ناقوس، زنگ و سایر آلات موسیقی دیگران را خبر میکردند و به این نحو به عزاداری مشغول میشدند. حتما اصطلاح طبل عزا یا شیپور عزا را در کتابها و اشعار قدیم دیده اید. مسیحیان از ناقوس و پیانو در کلیسا برای عزاداری استفاده میکنند. در افریقا از سازهای کوبه ای خاص و در میان سرخپوستان از نوعی ساز دهنی و فلوت برای این منظور بهره میگیرند.

در مراسم تعزیه خوانی سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) که سابقه چند صد ساله در ایران و عراق دارد گروه موسیقی ابتدا و انتها و میان دیالوگهای تعزیه خوانان از نواهای حزن انگیز و یا حماسی استفاده میکند تا بدینوسیله عزای محرم و عاشورا را در بین شیعیان زنده نگه دارند.

در کشور ما نیز اقوام مختلف هر کدام از نوعی موسیقی برای عزاداری استفاده میکنند. در بین اعراب خوزستان و عراق دمامه و سنج و طبل ریز میزنند. در استان فارس و عشایر دشتی و اقوام لر از نی زیاد استفاده میکنند که حزین ترین صداها را دارد. در شهرهای مرکزی و پایتخت هم از ارگ و ترامپت و قره نی هم برای مراسم تشییع و خاکسپاری و مجلس ترحیم بکارگیری میگردد.

گروه موسیقی مراسم ختم سرای فانی نیز در این راستا و برای تسکین دلهای بازماندگان سعی دارد که اجرای بسیار عالی و در خور یک مجلس عزای رسمی را برای حضار در مجلس ختم و یا بر سر مزار با انواع سازهای متناسب با عزا به نحو احسن برگزار نماید.

گروه موسیقی مراسم ختم به هر شکلی از جمله ارگ نوازی، دف و نی، سازهای کوبه ای، موسیقی با کلام، موسیقی با شعر، موسیقی با آواز و غیره که درخواست شود آماده همکاری با خانواده های معزا میباشد.

با تماس و رزرو از یک روز قبل هماهنگیهای لازم انجام شده و در موعد مقرر گروه موسیقی به محل مورد نظر اعزام خواهد شد و برنامه مورد نظر را اجرا خواهد نمود.

در مراسم های ترحیم عرفانی از گروه موسیقی سنتی ترحیم ختم برای اجرای برنامه بصورت زنده استفاده میشود. موسیقی بیان احساسات درونی به زبان ساز میباشد. در موسیقی ایرانی و کارهای ماندگار سنتی میبینیم که اکثرا کارها و ملودی ها غمگین هستند، شاید سوال بوجود آید که:

چرا قالب موسیقی سنتی غمگین است؟

در مورد موسیقی هر مکانی از نظر موقعیت جغرافیایی باید به تاریخ اون کشور برگشت و تجسس کرد. تاریخ ایران پر از جنگ و غارت و غم و غصه است. ملودی ها و گوشه های موسیقی وقتی که آهنگساز در موقعیت آن غم و اندوه قرار میگیرد آهنگ و ملودی ای به یادگار میگذارد. این شناسنامه فرهنگی برای یک ملت و قومیت است.

در مورد این موضوع باید بگویم که حتی شعرا و نویسندگان تاریخ هم از این مطلب استفاده میکنند. شعرهایی از بی عدالتی غم فقر جنگ و غارت. در ویدئو که میبینیم یکی از آثار ماندگار استاد همایون خرم که این آهنگ را در مدت خیلی کوتاهی ساختند اما به جهت خلاقیت و ایده ی فعال اثر شبی که آواز نی تو شنیدم.

تو ای پری کجایی آهنگسازی اثر توسط استاد انجام میشود. شعر این کار را استاد هوشنگ ابتهاج سایه میسرایند و خواننده هم استاد قوامی به بهترین شکل اجرا میکنند. البته بسیاری از خوانندگان مثل دکتر محمد اصفهانی این کار را بازخوانی کردند.

در موسیقی ترحیم ختم چه معیار هایی مهم است؟

1- اول ملودی ( موسیقی و آهنگسازی خوب بیشترین کمک را به ماندگاری اثر میکند ).

2- شعر ( دومین ملاک شعر خوب مناسب است که مردم بتوانند ارتباط بگیرند ).

3- سازبندی و تنظیم آهنگ ( کجا چه سازی استفاده شود ریتم و ملودی و شعر کجا باشد ).

4- تبلیغات ( اثر را به گوش مخاطب برسانیم).

در سرای فانی محمد چراغعلی خواننده سنتی و مسلط به آواز و گوشه های مختلف نوازنده های نی – تار – دف و دیوان به اجرای این قسمت از موسیقی میپردازند.

پخش ویدیو
جستجو کردن

ارتباط با ما!

ما به شما تضمین میدهیم، مراسم شما را به بهترین شکل و بالاترین کیفیت مدیریت و برگزار میکنیم
توجه

خدمات ما

آخرین مقالات